CZY KAWA JEST ZDROWA?

CZY KAWA JEST ZDROWA?

with Brak komentarzy

Kawa spożywana w umiarkowanych ilościach jest korzystne dla zdrowia.  Dwie  filiżanki kawy dziennie to wystarczająca porcja. Jednak pić ją należy o rozsądnych porach dnia, bo wieczorem może utrudnić zaśnięcie. Sami przyznacie, że unoszący się po domu aromat świeżo parzonej kawy ma magiczną moc? Robi się jakby cieplej, przytulniej. Tajemnica owej magicznej mocy, tkwi w białej substancji o gorzkawym smaku, czyli kofeinie.  Pobudza układ oddechowy, obniża napięcie mięśni i usprawnia krążenie.  Nie bez przyczyny kawosze  uważają, że filiżanka dobrej kawy poprawia samopoczucie.

Dwie filiżanki kawy dziennie nie powinny zaszkodzić nikomu, jednak osoby z nadciśnieniem powinny zwracać szczególną uwagę na ilość spożywanej kawy.  Poza tym każda osoba, nawet ta zdrowa reaguje na kawę zupełnie inaczej, dlatego istotne jest aby słuchać swojego organizmu, bo to najlepszy doradca.

Według najnowszych badań kawa nie ma wpływu na nowotwory i choroby serca, nie powoduje też jego zaburzeń. Jest wprost odwrotnie pita w rozsądnych ilościach kawa, zmniejsza prawdopodobieństwo śmierci z powodów krążeniowych o ponad jedną trzecią!

Kawa działa również wyszczuplająco. Tak, tak wydziela działanie insuliny, obniża ryzyko otyłości czy cukrzycy typu II. Kawoszki rzadziej też zapadają na nowotwory macicy.

Czarna kawa bez cukru zawiera 2 kcal w 100 ml  i w takiej wersji jest, według mnie, najsmaczniejsza, ale wiadomo każdy ma różne preferencje smakowe. Warto jednak zwrócić uwagę, że kawa z cukrem to już 60 kcal, z mlekiem jeszcze więcej. Kawa z mlekiem, cukrem, bitą śmietaną (co według mnie powinno raczej nazywać się deserem) to już jakieś 700 kcal !  Warto zwracać uwagę jaką kawę pijemy na co dzień, bo często taka nieświadomość powoduje dodatkowe kilogramy.

Prawdziwa kawa to ziarna i zdecydowanie 100% Arabica – to kawa najwyższej jakości.  Kupujmy kawę w ziarnach i mielmy ją w  domu tuż przed parzeniem, wtedy uzyskamy najlepszy smak i aromat.  Przetworzone przemysłowo produkty typu saszetki, granulaty to nie jest najwyższej jakości produkt.  Zdrowe ziarna kawy powinny być błyszczące i pachnące. Najbogatszy bukiet posiada kawa średnio palona, niestety mało dostępna na naszym rynku na rzecz zwykle spotykanych, na półkach sklepowych ciemno palonych. Też smacznych.

Kupując kawę w sklepie należy zwracać uwagę czy opakowanie jest wystarczająco szczelne, a w domu przechowywać w próżniowej puszcze czy szczelnym słoiku. Dobrze jest też chronić przechowywaną kawę przed światłem czy wilgocią, najlepiej przechowywać w lodówce. To pomoże zachować lepszy aromat i smak.  Dobrej jakości kawy pakowane są w torebki z wentylkiem.  Pamiętaj, że nie warto kupować kawy na zapas i długo przechowywać.

Zaparzanie kawy ma również znaczenie i należy zwracać uwagę. I tak, za optymalną temperaturę parzenia w ekspresie znawcy uważają 85-90 stopni Celsjusza. To ważne, bo gdy jest wyższa temperatura wody wypłukiwane są szkodliwe substancje. Raczej powinno się unikać kawy zalewanej wrzątkiem,  tzw „ po turecku” ponieważ podrażnia żołądek i wątrobę. Najlepszą kawą jest kawa parzona w ekspresie.

Jak już wyżej wspomniałam kawa  posiada działanie odchudzające. Każda kawa w pewnym sensie odchudza, ponieważ stymuluje perystaltykę jelita grubego, co zapobiega zaparciom.

Nie od dziś wiadomo też, że kawa poprawia wydolność organizmu u sportowców i zwiększa wydolność mięśni nawet o 25%,  przez co są szybsi i sprawniejsi.

Małe dawki kofeiny mogą poprawiać nastrój, ale zbyt duże są szkodliwe. Jak ze wszystkim co spożywamy!