OWOCE NA DIECIE

OWOCE NA DIECIE

with Brak komentarzy

Owoce są produktami spożywczymi stanowiącymi dla człowieka źródło cennych składników pokarmowych, jak: witaminy, sole mineralne, węglowodany, kwasy organiczne, barwniki i białko. Odznaczają się dużą zawartością wody i małą ilością związków energetycznych ( oprócz orzechów) , są więc niskokaloryczne. Charakteryzują się ponadto zdolnością odkwaszania organizmu ludzkiego, dzięki czemu redukują niekorzystne oddziaływania kwasotwórczych produktów mięsnych, mącznych, tłuszczów i słodyczy. Jednocześnie dzięki wartościom smakowo – zapachowym pobudzają apatyt i ułatwiają procesy trawienne. Jako produkty spożywcze o znacznej objętości wypełniają żołądek, osłabiają uczucie głodu i tym samym zmniejszają ilość spożywanych artykułów o dużej zawartości energetycznej. Stanowią, więc produkty żywnościowe nie powodujące otyłości. Owoce to pewnego rodzaju lekarstwo na otyłość.
Pod względem wartości biologicznej owoce zajmują czołowe miejsce wśród artykułów żywnościowych:
- są dobrym źródłem witaminy C oraz prowitaminy A
- są dobrym źródłem składników mineralnych, szczególnie wapnia, fosforu, żelaza i potasu
- mają niską wartość energetyczną
- kwasy organiczne występujące w owocach działają orzeźwiająco, pobudzają apatyt, zapobiegają procesom gnilnym i mają działanie antyseptyczne,
- zawartość błonnika oraz związków pektynowych w owocach pobudza ruch robaczkowy jelit,
- w owocach występują enzymy, pobudzające procesy trawienia.
Obecność witamin i soli mineralnych w owocach decyduje o tym, że nie może być mowy o prawidłowym żywieniu bez uwzględnienia w jadłospisie owoców. Powinny, więc być spożywane cały rok, najlepiej w stanie świeżym. Tym celom służy przetwórstwo owoców, dzięki któremu owoce przechowywane są w postaci produktów zachowujących w możliwie największym stopniu cenne właściwości surowca. Najmniejszym zmianom ulegają właściwości produktów mrożonych. Powszechnie mówi się, że mrożonki mają taką samą wartość odżywczą jak produkty świeże. I to jest prawda. Jedzmy owoce!